בעידן המידע והטכנולוגיה מתבקשים יזמים ומנהלים להכין תוכנית עסקית ברורה ומפורטת, שתשמש בכמה מטרות – להבין את האתגרים בדרך להשגת המטרות, להציג את זה בפני משקיעים, לכוון את הפעילות ולבדוק את התוקפנות הרעיון העסקי. הבנת תהליכי החשיבה בכתיבת תוכנית עסקית מבוססת על קיומה של שוליים משולבים של ידע, מיומנויות ויכולות המאפשרות זיהוי אפשרויות והכרה בסיכונים.
תהליכים אלה כוללים שלבים בסיסיים החל מהכרה בצרכים היחודיים של העסק ועד להבנה מעמיקה של שוק היעד, המתחרים והלקוחות. כמו כן, חלק בלתי נפרד מכל תוכנית עסקית היא שיפוע משאבים – ובכלל זה כוח אדם, תקציבים וייעוץ מקצועי – שיאפשרו למיזם להתממש בפועל. כאשר תהליכי החשיבה והתכנון משולבים מבפנים, נוצרת תוכנית עסקית ברורה ותקדימית המעמידה את היזם במקום חזק ויציב כלפי הדרך הקשה והמרגשת של ייסוד העסק.
נקודות מרכזיות
- תהליכי חשיבה מבוססים על ידע, מיומנויות ויכולות לזיהוי אפשרויות וסיכונים
- שילוב שלבים בסיסיים כמו הבנת השוק והצרכים הייחודיים של העסק
- שיפוע משאבים כמו כוח אדם, תקציבים וייעוץ מקצועי חסכוניים
תהליכי חשיבה בכתיבת תוכנית עסקית
הבנתה של הרעיון העסקי
בשלב זה, נדרוש הבנה עמיקה של הרעיון העסקי המרכזי של המיזם. חשוב להבין את הבעיה שהעסק מבוסס עליה ולאיזה שוק הוא מיועד. מטרה זו משמעותית לשרטוט תוכנית עסקית ברורה ומפורטת. לאחר שהבנת הרעיון העסקי מושגת, ניתן לעבור לשלב הבא.
בחינת ההיקף
לאחר הבנת הרעיון העסקי, יש לבדוק את ההיקף של המיזם. זה כולל לחקור את השוק המיועד, לאמוד את הצרכים של הלקוחות הפוטנציאליים, ולהעריך את ההשפעות העסקיות של המוצר או השירותים המוצעים.
במהלך השלב הזה, נכלול בדיקות על התחרות הקיימת בשוק וגורמים נוספים שעשויים להשפיע על הצלחת המיזם, כגון מדיניות ממשלתית או מגמות כלכליות. כך נוכל לייעוץ תוכנית עסקית מבוססת-נתונים וריאלית.
הבנת גישת השיווק
בשלב זה מתבטא חשיבה מעמיקה על שמירה וגידול השוק לפועל. נחליט על הגישה לשווק במידה ואשר הדבר הכי תקופה מדגמים שונים. במהלך התהליך, עלינו לפתח תוכנית שיווקית הכוללת אסטרטגיות תקשורת וקידום מכוננים, כגון מדיה חברתית, שיתופי פעולה עם תארגנים ושמירה בשוק פרטי כמה שאפשר לטעון בתקשורת. אף על פי שיתוכנן משאבים בהשקעה פיתוח וייצוג להציע מכוננים משמעותיים במעמד המוצר.
יש להתחיל בנקודת המוצא לפעולות השיווק: מי הקהל היעד של המוצר או השירות, איזה צרכים אנו מנסים לפתור, ואילו תרומות עיקריות משווק המוצר תהליך הפרויקט מקיים פנימה. בהתאם לנתונים שיווק ההד ומשיב של הפרטים, נוכל לבנות גישה שיווקית ממוקדת ויעילה לתוכנית העסקית הכוללת בה.
השלבים המרכזיים ליצירת תוכנית מפורטת
הגדרת מטרות
בשלב זה יש להגדיר את המטרות הראשיות של המבוהק מחזן עסק בתוך מטרות הארגוניות. כמו כן, על היזמים לקבוע את היעדים הכלכליים והאסטרטגיים החשובים ביותר של הפרויקט, תכליתו, חלות פועלת ואבני דרך עיקריים.
תחקיר לקוחות מטרה
בשלב זה יהיה מדובר בזהות ובדירוג בעלים המנהלים אשר יתחילו לקיים קשרים תפעוליים, בכך שיזדהו מלאכותית עםם וייערכו אליהם ע”י תרגום כוחו של המשב והסיבה של האדם לכדרגים השירות שו”נ.
בחינת התחרות
בשלב זה תתבצע בחינת התחרות בתחום העסקי לפרויקט. יילהמדיכן על החברות המתחרות ביחס אל כוח העסק המקנה מקנה כוחות. כן יילקט מידע על התנאים הכלכליים והאסטרטגיים, ויבוצעו למעשה בראשית חקר השוואתי בין הגורמים השונים בשוק.
בנייה של תוכנית עסקית ברורה
הכנת תיק עסקי
בשלב זה עליך לאגור כל המידע הרלוונטי לעסק שלך ולקבוץ אותו בתיק אחד. יש לכלול בתיק עסקי נתונים בסיסיים על העסק, כמו שם העסק, מיקום גיאוגרפי, סוג העסק וכו’. כמו כן, יש להכיל תיאור מפורט של המוצרים או השירותים שהעסק מציע, ייחוד של העסק והבעיות שהוא פותר בשוק.
הכנת תכנית שיווקית
בחלק זה של התוכנית עסקית יש לקבוע את היעדים המרכזיים של השיווק, שיטות השיווק המתאימות והתקציב הדרוש לכך. זה יכול לכלול פרסום באמצעים דיגיטליים ו/או עיתונים, שיתוף פעולה עם יחידות אחרות, השתתפות באירועים וכו’. ניתן למקד את התכנית השיווקית ביחס למהירות הצמיחה המשוערת של העסק, עם מו״מ ומקסימום יעדים למעקב במהלך זמן הפעילות.
הכנת תכנית כספית
תכנית כספית איכותית ומקיפה אינה מתייחסת רק לנתונים המערכתיים של העסק, אלא גם לתהליכים האסטרטגיים והחלטות שישפיעו על הכספים בטווח הארוך. כמה מהנושאים שיש לכלול בתכנית כספית כוללים:
- תקציב פעילות העסק
- תחליפות תיק המשקיעים
- תכנית הוצאות קפיצה
- מצב כספי מיקרו ומאקרו
- תיקון עתידי עבור הכנסות והוצאות
כמו כן, יש לכלול בתכנית הכספית צפיפויות מערכיות ואיזון מובן בין האבטחת מקורות המימון לצרכים הפרקטיים של המיזם עצמו.
סיכום והבנת הלימודים
במהלך תהליך כתיבת תוכנית עסקית, יש לעבור דרך מספר שלבים מרכזיים על מנת להביא ליצירת תוכנית מפורטת וברורה. תהליכי החשיבה המבוססים על ניתוח, תכנון וביצוע הם החלק המְהוּתִי של אבן הבוחן של התוכנית העסקית.
התחלה, יש לבצע ניתוח מקיף של השוק והתחרות. מדדים אלו כוללים את הבדיקה של קיומה של הזירה העסקית, הבנת מקומה וחשיבותה בשוק, ואת זיהוי הבעיות והזדמנויות העיסקיות פוטנציאליות עבור החברה.
לאחר מכן, במסגרת תוכנית העסקית יש להבין את המסלול הזמין ליישומה – כלומר, איך החברה תדבר עם השוק היעד. זה כולל בחירת האמצעים והפתרונות לשיווק של מוצרים או שירותים, וכן פיתוח אסטרטגיה עיסקית קיימת.
בשלב זה, יש להעריך את הכוחות העיקריים של החברה כולל ניהיל היעד, המשאבים הכלכליים הזמינים, והתרבות הארגונית. הבנת היכולות הפנים תרבה של החברה מאפשרת חיבור חזק וקשיח עם מקובלי ההחלטה בתוכנית העסקית.
בסיום, על מנת לקבוע את התהליך כמו שיוכלו לבצע יעדי התוכנית העסקית, חשוב לבחון ולהבין גורמים טכנולוגיים גורמים חיצוניים השפיעו על ביצועי החברה, כמו גם קיומה של סיכונים ואי- וודאות בתהליך הכתיבה עצמו. זה יסייע לחברה להבין את מידת הסיכון שהיא נערכת לקחת ולעבור בהתאם.
שאלות נפוצות
איך לזהות מטרות עיקריות בתוכנית עסקית?
לזיהוי מטרות עיקריות בתוכנית עסקית יש להתחיל בבחינת הרעיון העיקרי של העסק ולשאול עצמך מהן המטרות הראויות לעסק זה. יש לקבוע מטרות ברורות ומדידות ולקבוע אילו מדדים ישמשו למדידת ההצלחה של העסק.
מהן השלבים בפיתוח תיאור המוצר או השירות?
בפיתוח תיאור המוצר או השירות עליך לשלב את הפרטים הבאים:
- הערכת עומק של המוצרים או השירותים העיקריים של העסק.
- הצגת האיכויות והיתרונות הייחודיים של המוצרים או השירותים.
- קביעת המיקוד התחרותי של הפריט.
איך לבצע ניתוח שוק ולזהות קהל-יעד?
ביצוע ניתוח שוק וזיהוי קהל-יעד עוסק בהבנת התנאים בשוק המתיחסים לצורך של הלקוחות. לשם כך עליך לערוך איסוף נתונים, תכנון הראיונות, ביצוע סקרים ואינטרוואות בישיבות המכוונות על פי מטרות השוק המדוערות.
כיצד לקבוע אסטרטגיות שיווק?
קביעת אסטרטגיות שיווק דורשת שילוב בין קידום המוצרים או השירותים וההבנה של אופן דרישת התערוצת ייחודית לעסק. שלב זה כולל קביעת הבסיס התיאורטי לשיווק המוצרים, בחינת התאריכים והנפקת הנחיות שאילו מדדים להשוות בין השיטות השיווקיות שגורמות להצלחה בשוק.
איך לבנות תכנון כלכלי וכריכת הוצאות?
בבניית תכנון כלכלי וכריכת הוצאות יש לקבוע לוחזמנים תכנון ברור כוללים עיסקאות נראות ותחזיות חדשות, לנתח כל איבר עבודה וליצירת תכנית היקפית המתחשבת בכל צמד. בניית תכנית זו משמעה גם למקסום אפשרויות.
איזו תמיכה והכשרה נדרשת בשלבי היישום של התוכנית העסקית?
בשלבי היישום של התוכנית העסקית, ייתכן שתידרש תמיכה והכשרה ממומחים חיצוניים או מקצועיים פנימיים. אופציות כוללות תמיכה ביעוץ ניהילי, הדרכה מקצועית והכשרת צוות פנימי. כיוון שכל עסק שונה, עליך להעריך ולקבוע בהתאם כיצד לכלול את העזרה וההכשרה לביצוע התוכנית העסק